Dáta: Ako sa žije hodiny cesty od veľkých miest na Slovensku?

Regióny je často používané, povedal by som bratislavské, pomenovanie pre vzdialený vidiek v kúte Slovenska. Veľmi často som tento termín vnímal pri čítaní programov slovenských strán a ich hodnotení pred voľbami (čítal som 4, priznávam: SaS, Za Ľudí, PS/SPOLU, a KDH, pričom pri posledných dvoch zmienených naozaj necením, že svoje webové sídlo prerobili natoľko, že historické a kľúčové dokumenty nie sú na Google dohľadateľné). Keď sa povie “regióny”, často sa rozumie zbytok Slovenska mimo Bratislavského kraja.

Najčastejšie sa toto pomenovanie spája so zaostalými lokalitami, s vysokou nezamestnanosťou, niekde pri hraniciach. Nezamestnanosť je zároveň hlavné kritérium hodnotenia kvality života v týchto krajoch a okresoch, minimálne tak sa vníma. Rozhodol som sa na to teda pozrieť, na regióny, definované mierne rozdielne.

Vzdialenosti obcí do kraja

Pozrel som sa na obce podľa vzdialenosti z ich centra do príslušného krajského a okresného mesta. Začnime krajskými mestami. Dáta je možné získať vďaka mapovému projektu OpenStreetMaps. Vzdialenosť som následne prepočítal na dĺžku jazdy autom do najbližšieho mesta. Tieto dáta však nie sú komerčné dáta Google v navigácií, ani v nich nie je zarátaná bežná premávka na cestách. Odhadujú len dĺžku cesty na základe vzdialenosti a maximálnej rýchlosti vozidla. Aj tak nám vedia poslúžiť. Na interaktívnej mape nižšie môžete vidieť, ako vyzerá Slovensko rozdelené na kategórie podľa dĺžky dojazdu do krajského mesta.

Na mape môžeme vidieť, že tu máme viacero centier, kde sa rýchla dostupnosť ku krajskému mestu vyskytuje. Bratislava, Trnava a Nitra tvoria jednu lokalitu. Trenčín, Žilina a Banská Bystrica tvoria druhú, hoci ich pohodlné, priame vzájomné dopravné prepojenie v skutočnosti neexistuje. Košice a Prešov tvoria tretiu lokalitu. A medzi nimi existujú obce, ktoré sú nie úplne blízko, podobne ako obce na východe. Viac než 1 hod cesty autom do krajského mesta v skutočnosti znamená, že veľká časť obyvateľov týchto obcií služby krajského mesta využíva sporadicky, ak vôbec (ale to je len moja hypotéza, na ktorú zatiaľ nemám dáta). Pozrime sa teda na to, čo vieme o týchto oblastiach povedať.

Medzi zaujímavosti z dát patria:

  • obcí s dojazdom do 60 min. od centra kraja je približne polovica (z 2927), ale žije v nich približne 71% obyvateľov
  • rozdiel medzi hustotou osídlenia je takmer 10x medzi kategóriou dojazdu do 30 min. a kategóriou dojazdu nad 120 min. od centra
  • nezamestnanosť od februára 2020 do februára 2021 najrýchlejšie rástla v obciach v kategorií nad 120 min. od centra kraja, a to o 3.3 p.b.

Ak sa preklikáme na grafe k nezamestnanosti, zístíme, že rozdiel medzi 1. a 4. kategóriou má nárast takmer 50%. Vidíme teda, že zamestnanosť obyvateľstva môže mať priamy súvis so vzdialenosťou od centra administratívnych oblastí, od služieb, ktoré sa koncentrujú v centrách VÚC. Ako to vyzerá pri pohľade na okresy? Existuje aj tam rast nezamestnanosti so vzdialenosťou od administratívneho centra?

Dostupnosť obcí a okresov

Na mape nižšie môžeme vidieť dojazd do okresných miest z každej obce na Slovensku. Median (teda najčastejšia hodnota) dostupnosti do okresu pritom vychádza na 18 minút jazdy autom. Oblasti, ktoré do tejto škály nezapadajú sú najmä okrajové časti Slovenska: okolie mesta Štúrovo, obce v trojuholníku Rimavská Sobota-Revúca-Rožňava, východná časť okresu Košice-okolie, najvýchodnejšie obce v okrese Trebišov.

Rozloženie obyvateľstva je v tomto prípade iné. Prevažná časť, teda 90%, žije v 1. a 2. kategórií s dojazdom do 30 min. od okresného mesta. Je to približne 5 mil. obyvateľov. Medzi prvými dvomi však existuje priepastný rozdiel v hustote osídlenia. A ako to vyzerá s nezamestnanosťou? Aj tá kumulatívne rastie so zväčšujúcou sa vzdialenosťou od centra okresu. Aby sme boli féroví, rastie pomalšie než na grafoch vzdialenosti do krajského mesta.

Verím, že nasledujúce mapy a porovnanie niekoho zaujmú. Na regióny a podmienky v nich sa dá pozrieť z rôznych hľadísk – dostupnosti škôl, nemocníc, úradov, katastra, etc. Budem rád, ak mi napíšete akékoľvek tipy, ktoré vás zaujímajú. Nižšie nájdete tabuľku dát na základe ktorej som pripravil mapy dostupnosti.

Použité dáta vzdialenosti a lokality obcí


Poďakovanie

Zaujali vás mapy a dáta k nim? Napíšte svoj názor do komentára, alebo ak Vás niečo zaujalo, napíšte mi priamo na mail (kontakt). Môžete sa tiež prihlásiť do newslettra, a ja vám pošlem najnovšie texty na stránke, až ich publikujem.