Obsah článku
Prečo je dôležité sledovať preferencie voličov?
Prieskumy vychádzajú v nepravidelných intervaloch. Impulzom pre ich vznik sú otázky spoločnosti, otázky médií, otázky výskumníkov a vedkýň, otázky politikov a političiek. V konečnom dôsledku sú to všetko otázky konkrétnych ľudí. Keď sa už ľudia pýtajú sami seba príliš a nerozumejú, čo sa s tou spoločnosťou deje, rozhodnú sa za reprezentatívny prieskum zaplatiť. Vytvorenie prieskumu, zber odpovedí a analýza trvá rôzne dlho, a rôzličné agentúry teda dodávajú informácie o spoločnosti nezávisle od seba. Tak nám vznikajú nepravidelné intervaly pre sledovanie preferencie voličov.
Každý prieskum je samostatnou fotkou spoločnosti a nesie si samostatnú chybu. Jeden prieskum nezodpovie otázky o raste či prepade podpory konkrétnej politickej strany, a preto je dobré sledovať zmeny medzi prieskumami.
Ako však tieto zmeny sledovať? Zachytávajú rôzne prieskumy rovnaké zmeny? Je možné porovnávať medzi sebou len prieskumy jednej agentúry? A čo sa stane, ak porovnáme dva rôzne prieskumy? Je možné porovnávať volebné modely (agentúr Median, IPSOS, NMS Market research) a stranícke preferencie (agentúr Focus, AKO)? S akou chybou môžeme rátať pri porovnávaní prieskumov od rôznych agentúr?
Prečo Tracker OPolitike?
Odpovede na tieto otázky na spravodajských portáloch nájdete veľmi sporadicky, hoci sa jedná o kľúčové informácie, ako vyhodnocovať prieskumy verejnej mienky. Média nemajú záujem, a možno ani možnosť, reportovať prieskumy všetkých prieskumných agentúr na trhu. Trendom posledného desaťročia sa stalo selektívne zverejňovanie prieskumov, s občasným prívlastkom "exkluzívny".
Spravodajské portály a televízie si na celé roky zazmluvnili prieskumné agentúry na zisťovanie verejnej mienky. TV Markíza a relácia Na Telo spustila exkluzívnu spoluprácu s agentúrou Focus, TV JOJ nadviazala spoluprácou s agentúrou AKO, spravodajský portál SME má dohodu s agentúrou NMS Market Research, Denník N spolupracuje s agentúrou IPSOS. Niektoré média zverejňujú aj prieskumy konkurenčných agentúr voči tým, s ktorými spolupracujú primárne, v iných je tiché embargo. Tento prístup však nevyhnutne musí vytvárať skreslenie. Preferencie voličov sa selektívnym výberom dajú sledovať len veľmi povrchne.
Stojí za viac než zmienku, pochváliť portál Aktuality.sk, ktorý sa pred voľbami 2023 vybral úplne inou cestou. Vďaka spolupráci s dátovými analytikmi portálu SeznamSpravy.cz (Michal Škop, Kateřina Mahdalová) priniesli volebný model ("poll of polls") zložený z prieskumov všetkých dostupných relevantných agentúr. Do volebného modelu poll of polls vstupuje omnoho viac úsilia a skúseností, než len jednoduché zlúčenie všetkých dát na jeden graf.
Spustením volebného modelu Tracker OPolitike by som sa chcel vydať touto cestou, a aj pre aktuálne volebné obdobie 2023-2027 priniesť vlastný model poll of polls, (ktorý budem postupne rozvíjať). Cieľ modelu zostane od začiatku do konca (t.j. do volieb) úplne rovnaký:
"Cieľom modelu Tracker OPolitike je priniesť spoľahlivý prehľad o trendoch v podpore politických strán, o tom ako sa menia preferencie voličov na Slovensku".
O prieskumoch, agentúrach aj ich metódach som na svojom blogu písal už mnohokrát. Ako odznelo aj v podcaste s analytikom prieskumnej agentúry Median, Michalom Mislovičom, snom každého prieskumníka je čo najpresnejšie trafiť výsledok volieb, zachytiť tie správne preferencie voličov. Nepochybujem o tom na sekundu, hoci cieľom prieskumov nie je odhadovať voľby. Cieľom je merať aktuálnu podporu politických strán. Každá agentúra, každý prieskum, však má svoje drobné skreslenia, či už z dôvodu zloženia reprezentatívnej vzorky, metódy zberu, alebo dĺžky zberu a udalostí, ktoré sa udejú počas neho.
Zmeny v modeloch Tracker OPolitike
Modelovaním chýb naprieč prieskumami sa budem v modeli Tracker OPolitike snažiť tieto chyby minimalizovať. Začínam základným modelom, nazvime ho "v1".
Update: 1. september 2024, tracker v1.
Model v1 čerpá prieskumy agentúr po voľbách v septembri 2023. Prieskumy majú dátum na grafe na základe strednej hodnoty dátumu medzi reportovaným začiatkom a koncom zberu údajov. Ak v dátach existujú 2 prieskumy s rovnakým stredovým dátumom, na grafe je zobrazený ich priemer. Čiarový graf (trend) trackuje 90 dňový medián prieskumov pre konkrétnu politickú stranu alebo koalíciu. Preferencie voličov môžeme vidieť rásť a klesať od volieb 2023. V grafe sa nachádzajú len strany, ktorým sa vo voľbách 2023 podarilo dostať do NRSR. V prípade, že by niektorá zo strán mimo NRSR dlhodobo (min. 3 mesiace bez výkyvov) vykazovala prekročenie hranice 5 %, zvážim aj jej zaradenie do trackera.
autor blogu O-Politike.sk, Matúš Záhradník
Poďakovanie
Ďakujem, že ste dočítali až sem. Zaujal vás článok alebo podcast? Napíšte svoj názor do komentára alebo mi napíšte priamo na mail (kontakt). Môžete sa tiež prihlásiť do newslettra, a ja vám pošlem najnovšie texty na stránke, keď ich publikujem. Budem zároveň rád, ak sa prihlásite na odber podcastu na Youtube, Spotify, alebo mi napíšete na Facebook alebo Instagram.