Sociálne siete na Slovensku

Tento článok vznikol pôvodne na prelome rokov 2020/2021. Vývoj sociálnych sietí sa však odvtedy nezastavil; noviniek a zmien prebehlo mnoho, a preto sa z tohto článku stala akási chronológia týchto zmien. Ku každej informácií sa budem snažiť doplniť aj graf a odzdrojované dáta, či už pôjde o grafy vytvorené mnou, alebo ďalšími expertmi, ktorí sa venujú téme dát a sociálnych sietí, doma či v zahraničí.

Sociálne siete na Slovensku v roku 2023

Zmena pravidiel a prvé zverejnenie dát o počtoch užívateľov, ziskoch a ďalších dátach technologických spoločností sa podarilo na základe Aktu o digitálnych službách z dieľne EÚ.

Aktívny užívatelia si nie sú rovní

V minulosti som aj ja snažil zverejňovať počty užívateľov platforiem a sociálnych sietí. Tieto dáta však nikdy neboli priamo od zdroja. Čo môže byť dobrá aj zlá správa. Reporty ako Digital a firmy ako Hootsuite zbierali dáta o počtoch užívateľoch, ale pre každú platformu rôzne. Niekedy sa jednalo o zozbierané dáta, niekedy o dáta zverejnené samotnými firmami, niekedy odhady na základe dát návštevnosti alebo z dát o používaní dátových serverov (niečo podobné ako keď sa veľké objemy bankoviek počítajú na kilogramy a nepočítajú po jednom).

Jednalo sa teda o počty užívateľov celkovo, denné navštevnosti, denných alebo mesačných aktívnych užívateľov. Dnes máme poprvýkrát kvartálne údaje za platformy (na grafe vytvorenom Dávidom Tvrdoňom).

58P David Tvrdon | O-Politike.sk
Zdroj: Dávid Tvrdoň

Čo zaujme? Youtube je najsledovanejšia platforma, FB čísla sa nezmenili výrazne asi 2 roky od odhadov, ktoré publikovali “We are social”, a najviac zabolel reporting čísiel za LinkedIn. Čo sa dalo čakať, ak sa pozeráme na aktívnych užívateľov v konkrétnej perióde; na LinkedIn si ľudia chodia hľadať pracovné referencie, a teda aktívny sa stávajú cyklicky, až keď nejakú pracovnú pozíciu opúšťajú alebo na novej začínajú.

Sociálne Siete na Slovensku v roku 2022

Rok 2020 bol plný zmien. Veľkými zmenami si prešli sociálne siete ako aj pravidlá, ktoré sa k ich činnosti viažu. Či už sa jedna o politickú alebo inú reklamu, moderáciu obsahu alebo zber dát.

Elon Musk kupuje Twitter

Elon Musk sa nedávno stal CEO Twitteru, a to prinieslo výrazné zmeny v krátkom čase. Ihneď po príchode sa pustil do prepúšťania vo vedení spoločnosti ako aj medzi zamestnancami. Odišla veľká časť developerov ako aj iných kľúčových ľudí zodpovedných za obsah. Postupne vychádzajúce informácie o prevzatí napovedajú, že rekonštrukcia bol čistý chaos. Twitter sa zároveň stal súkromnou firmou, pričom akcie prestali byť obchodované na burze. Akcionári, ktorí ich mali, ich Musk odkúpil za 54,2 dolára za kus, čo znamenalo investíciu vo výške 44 miliárd dolárov.

Prečo bol vlastne Twitter taký dôležitý, môžu napovedať udáje o ARPU, teda priemernom zisku za jedného užívateľa medzi platformami. Napriek tomu, že bol Twitter malý v počte užívateľov na celom svete, neoceniteľná úloha bola najmä jeho úloha šíriť informácie efektívne rýchlo. Práve preto bol obľúbený médiami a novinármi v takmer všetkých krajinách na svete.

Priemerný zisk za jedného užívateľa ( rok 2022, Statista, celosvetovo)

Screenshot 2023 11 19 At 10.05.38 Am | O-Politike.sk
Zdroj: Statista.com, priemerné čísla v $, dáta pre EU & USA sa môžu výrazne líšiť.

Sociálne siete na Slovensku v roku 2021

Rok 2020 bol pre sociálne siete výnimočným obdobím rastu užívateľov, aj napriek poklesu príjmov z reklamy. Dáta z reportu Digital 2021 naznačujú citeľný nárast počtu užívateľov, čo predstavuje dôležitý trend v oblasti digitálneho marketingu.

Ako si vybrať vhodný markeitngový kanál?

Pri hľadaní vhodného marketingového kanála na propagáciu je dôležité zohľadniť celkový počet užívateľov a podiel vybranej vekovej cieľovky. Pre podnikateľov, ktorí hľadajú nových ľudí pre svoj biznis, LinkedIn sa ukazuje ako vhodný nástroj, s nárastom na 624 tisíc užívateľov v decembri 2020. Facebook a Instagram zostávajú dominantnými sociálnymi sieťami, ponúkajúcimi možnosti reklamy cez Ad manager. Nasledujú LinkedIn, Snapchat a Twitter v počte užívateľov.

Sociálne Siete Na Slovensku
Sociálne siete na Slovensku; zdroj OPolitike

Rast počtu užívateľov počas pandémie

Analýza vývoja užívateľov Facebooku, Instagramu a LinkedInu od roku 2019 ukazuje vplyv bezpečnostného škandálu o dátach užívateľov. Prepad bol najmä pre firmu Facebook do druhej polovice roku 2019. Avšak od začiatku pandémie Covid-19 sa pozoruje opäť rast počtu užívateľov, čo otvára väčší priestor pre reklamu a organickú komunikáciu. Aj keď organická komunikácia už nie je to, čo bývalo.

Tdi7X V Voj Po Tu U Vate Ov Soci Lnych Siet Na Slovensku | O-Politike.sk
Zdroj: Napoleoncat, Opolitike

Prečo je dôležitý vek pri analýze komunikačného kanálu?

Pri výbere správneho komunikačného kanála je podstatné nielen poznať celkový počet užívateľov, ale aj podiel vybranej vekovej skupiny. Graf zobrazujúci pomer populácie na sociálnych sieťach v porovnaní so skutočným pomerom vekovej skupiny v populácii môže poskytnúť dôležité informácie. Napríklad, ak je cieľovka mladých ľudí vo veku 18-24 rokov, ideálne komunikačné platformy sú Instagram a Facebook.

Uguhm Podiel U Vate Ov Na Linkedin A V Popul Ci Na Slovensku | O-Politike.sk
Zdroj: ŠÚSR, NapoleonCat

Rovnováha medzi sociálnymi sieťami a inými druhmi komunikácie

Zároveň je dôležité nájsť rovnováhu medzi online a offline komunikáciou, najmä pri oslovovaní cieľovky nad 45+ rokov. Ak chcete efektívne komunikovať so staršou populáciou, ktorá tvorí viac ako 53% populácie, sociálne siete sú dôležitou súčasťou komunikačného mixu, no je nutné zvážiť aj tradičné formy komunikácie. Napríklad Instagram a LinkedIn môžu byť menej vhodné, a preto klasické metódy komunikácie sú nevyhnutné pre dosiahnutie efektívneho dosahu.

Zdroj: Meta/ FB, ŠÚSR


Poďakovanie

Ak ste dočítali až sem, ďakujem Vám za vašu pozornosť. Napíšte mi svoj názor, alebo ak Vás niečo zaujalo, napíšte mi priamo na mail (kontakt). Môžete sa tiež prihlásiť do newslettra, a ja vám pošlem najnovšie texty, až ich publikujem.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *